Sunday 22 March 2015

ALASAN

EXCUSES ARE FOR THOSE WHO DON'T WANT IT BAD ENOUGH
 

 
Tipulah dalam hidup kita tak pernah bagi pape alasan kann.. tak normal la kalau semua nak perfect je.. no one perfect babe..
 
 
nak cerita bab alasan ye?? hmm..aku seorang mak cik kepada 7 orang anak buah. soo macam2 kerenah lah aku kena hadap bebudak ni.. Time cuti sekolah ni semua duk terabur tinggal dekat rumah aku.
 
Hah alasan kenapa dorg taknak duk dekat nursery,, penat la mak aku suh dorg tinggal kat nursery tapi semua nangis2 nak duk rumah nenek..
Alasan dorg
"semua kawan2 balik kampong,nanti dekat nursery tak de kawan"
 
ekk??de aku kesah.. sebab budak2 ni cakap je tak de kawan, pada hal nak duk rumah nenek sebab nak main ipad la, phone la..kalau dekat nursery jangan harap parent dorg bagi bawak benda2 tu.lagi satu duk nursery kena ikut timing dia. bila disuruh tidur, no matter what lelapkan jugak mata ko tu.
 
Bila duk rumah aku budak2 ni memang macam2 alasan dia akan bagi.. sampai naik geram je dengar. Kalau dgn aku memang da kena cubit da..haha..
 
Alasan paling tak boleh diterima bila nak suruh kemas mainan balik..
bila dah main tu sama2 la kemas balik, ni tak, anak buah aku jenis siapa yang pegang paling last dia yang bertanggungjawab untuk kemas barang2 tu semua.hah!! tang ni la akan jadi macam2. sorg duk nuduh sorg ni. sorg ni geram gi belasah sorg lagi..haisshh. kecik2 lagi da jadi gangster. apa la masalah dah main tu kemas la sesama. berkira ya amat..
 
kalau nak dengar alasan anak2 buah aku ni boleh botak kepala weii... ade je helah dia.. itu la ini la..TAPI tak pe la..sebab budakkann.. belum matang..
 
kalau da tua bagi alasan tak munasabah memang minta kena hempuk je.. alasan budak kecik kekadang bole buat kita tergelak je.
 
cam anak buah aku paling kecik, pergi taska tak boleh pakai pampers, nanti cikgu marah, nanti cikgu bagitau kawan2 lain. tapi once da sampai rumah kelam kabut cari pampers.
pelik sungguh dak ni, bila ditanya kenapa nak pakai pampers, dekat sekolah tak pe lak tak pakai.dengan spontan dia jawab
 
"kalau myam kencing macam mana??mak su nak kemas ke ?"
k fine,,alasan ko buat aku buntu. memang aku ni bibik nak kemas.. lantak ko lah. pakai la pampers tu. alasan melampau sangat budak ni.
 
tapi serious ada budak2 kecik ni buat hidup terhibur, kalau dorg da balik rumah masing2. haiishhh sunyi giler la rumah aku. sebab aku satu2 bongsu yang masih belajar dan menetap bawah ketiak mak lagi..hmmm.. Actually alasan bukanlah hanya untuk melepaskan diri but alasan buat kita lebih peka kenapa orang tu buat macam tu.Kekadang orang bagi alasan untuk sedarkan kita atas apa yang kita telah lakukan.



No comments:

Post a Comment