Sunday 8 March 2015

GUA TEMPURUNG

YOU CANNOT CREATE EXPERIENCE.
YOU MUST UNDERGO IT

7 March 2015


Cerita bermula seawal 6 pagi. Aku dgn lurus bendolnya pergi lah tunggu pukul 6 pagi di bas stop Kajai. Da lah aku satu2 nya puteri *perasan* dari kolej kajai ni. haiishh. Nasib baik la rumah aku dkt dgn UKM, boleh lah bapak aku hantar pepagi buta tu. Aku tunggu la sampai bas datang dalam pukul 7 kot.(Bak kata orang janji melayu)

Along the journey, aku jumpa kawan baru yang jadi teman couple seat dalam bas tu.Tak banyak cakap pun sebab masing2 sibuk sambung tidur. Kawan aku yang lain semua naik bas satu lagi.(sedih kejap)

Kita orang sampai Gua Tempurung pukul 10.30 cmtu lah. Keluar je bas meraban cari member yang bas satu lagi tu *jejak kasih kejap*. Then pisah balik sebab kumpulan divide by bas. Da lah tengah sedih kena pisah, ni pulak phone tak boleh bawa sebab nanti ada lalu kawasan air.

JOURNEY IS BEGIN
Ni main entrance. Ekplorasi Gua Tempurung is begin.




GOLDEN FLOWSTONE
 Mula-mula masuk our tour guide explain tentang history gua ni. OK ngantuk. haha. Ingat da cukup adventure sangat bila kita orang kena naik turun tangga tu, Penat bakhang. 


MUKA KUCING
GAJAH
MONA LISA

Ni batu yang menyerupai sesuatu bentuk. Actually banyak lagi like buaya, singa, kura-kura, bentuk baju pun ada..

Then kita orang jalan rasa cam dah jauh sangat sampai satu tempat ni gelap gila. Aku ingat kena patah balik sebab dah tak de tangga. Abg tour guide kata yg tadi berjalan berpeluh lecak bagai tu belum sampai suku lagi pun. *WHAT?!* 

Ktorg teruskan perjalanan dalam keadaan gelap gelita, hanya berharap pada lampu suluh jela. Kena panjat-panjat batu licin, banyak kali makcik nak tergolek , adoii na menangis rasa. Belum cukup adventure lagi ni. 


 Ok now kita orang dah sampai half setelah 2 jam redah onak dan duri. Kita orang lepak dekat sungai ni selama 20 minit. Penat berjalan kan, dan kami sangat memerlukan CAHAYA. Akhirya jumpa jugak, tapi belum habis lagi wei. We need more oxygen. huhu





Yang ni gelongsor batu namanya. * i guess* haha. yang ni yang second punya. Time first punya macam2 drama yang jadi sebab kita orang kena gelongsor atas batu ni dan sebelah tu lubang besar (gaung rasanya). Ada yang menangis, ada yang da ready naik atas balik. Cehh cakap org, sampai turn aku muka tak ley bla. Sampai de org ni ckp "senyum sikit". hotak kau. Trauma bab2 gelongsor ni, pernah patah jari kot. haisshh. Yg second ni lagi lahh curam na mati, kena orang sambut bawah tu. Nasib de laki2 gagah sedia membantu (poyo)


LUBANG AJAIB

Ajaib la sangat, time nak turun ni terpaksa pijak kaki sorang laki ni sebab lubang ni dalam sangat. dah turun bawah tu jumpa la air-air. Main la air kjap sementara tunggu orang lain buat drama dekat gelongsor curam tu.



HAH!! ni lah alasan kenapa ktorg tak dibenarkan bawak beg dan handphone. Kalau bwk beg tersekat la alamatnya dekat celah2 batu ni. Sapa tak syg phone itu semua atas tanggungjawab sendiri sebab nak tak nak kena redah air ni, kena merangkak, sape bwk phone tu sedap phone dia minum air bawah tu *kesian korg*. Duit pt kan ado, bole beli phone baru kan. haha. 

Masa nak keluar bawah batu ni, de makhluk kurang asam boleh simbah air masuk terus mata aku. Haishh memang cari nahas la kan. Even air tu jernih sekali pun jgn la biadap simbah2 air. kan tak pasal kena marah, nasib tak kena maki.

Penghujung gua ni akan jumpa sungai dan pondok. Di situ lah penamat segala mimpi ngeri. Ktorg terperuk dalam tu selama 5 jam, dari pukul 11 pagi. Keluar2 je dari tempurung ni semua kelam-kabut cari makanan. Giler tak lapar. SEDAP!! Perut da lapar, bagi apa pun sedap jugak kann.


NEW FRIENDS

Sepanjang perjalanan dalam gua tu, aku berkepit dengan dak2 IBU ZAIN. so friendly. 


Ok bye..











1 comment: