Saturday 28 March 2015

Tanggungjawab


ATTENTION :
No one is coming to save you.
This life of yours is 100% your RESPONSIBILTY.




FREE RIDER


Bila sampai bab berkumpulan, tersangatlah lemah bagi aku. Kekadang rasa perlu ke kumpulan untuk siapkan sesuatu assignment?? People will think that I'm an ANTISOCIAL person.

Biarlah apa orang nak cakap, sebab tak semua apa kita buat boleh membahagiakan org lain. Iya idok?? Memang tak dinafikan ada kebaikannya kerja kumpulan. Tapi through my experience, byk yg buruk dari yang elok. TANGGUNGJAWAB?? haisshh.. bila kita da duduk bawah satu bumbung. Kebanyakkan orang akan ambil kesempatan atas kebaikan orang lain.

Apa yg aku cuba sampaikan pasal free rider ni adalah ahli kumpulan yang dapat nama dan markah yang sama dgn ahli yang bertungkus-lumus menyiapkan sesuatu tugasan, sedangkan dia hanya duduk goyang kaki tanpa mencurah 1 idea pun. Aku tak faham dgn manusia mcm ni. Nak hidup senang atas kesusahan orang. Nak report, hati ni tak sampai pulak. Disebabkan ini lah dorg naik lemak. Terasa bahagia bila diberi peluang kan?? 

Apa guna kumpulan tapi tanggungjawab tak ada?? Bagi aku, org mcm ni patut sedar diri, markah yang dorg akan dapat tu bukan hasil titik peluh dorg pun. Tolong lah rasa malu sikit dgn sikap diri tu. Tak pe lah kann.. Maybe skrg ko lepas, tapi cuma satu aku nak pesan suatu hari kalau ko jatuh tersungkur jangan baru nak menyesal.

Tanggungjawab adalah satu amanah untuk kita laksanakan. Bila disuruh berkumpulan it does'nt mean that ko boleh lepas tangan. 

To those yang pernah jadi FREE RIDERS mohon kembali lah ke jalan yang benar..


No comments:

Post a Comment